fbpx

"Företagare kan göra enorm skillnad"


Vår generalsekreterare Malin Duintjer fick ett inspirerande samtal med Gunilla von Platen, framgångsrik företagsledare och entreprenör som var med i panelen under SVT:s sändningar under årets kampanj.

Tack för att du deltog i vårt summeringsprogram! Hur känns det nu efteråt?
- Det känns bra! Jag är alldeles varm om hjärtat. Att få se så fina eldsjälar och så enormt många det är som engagerar sig i Världens Barn. Jag tror att vi alla kan bidra på nåt sätt och tillsammans blir vi väldigt starka. Jag blir stolt över Sverige och svenskarna.

Varför tackade du ja till medverkan hos Världens Barn?
- Det hade varit helt omöjligt att tacka nej! Det här är ju mina hjärtefrågor och det jag brinner för. Jag är stolt över att få vara med och bidra på det sätt jag kan. Jag vill försöka ge något tillbaka på alla sätt jag kan.

Du har ju dedikerat dig i dessa frågor och fortsatt genom hela ditt liv. Hur kommer det sig?
- Jag tror grunden sitter i min uppfostran. När jag var liten gick vi allltid i kyrkan och jag tyckte det var jobbigt att lägga den slant jag fått i kollekten. Men min mamma förklarade att så länge du har tak över huvudet och mat för dagen, finns alltid de som har det värre. Det satte sig djupt i mig. Jag inser att jag var lyckligt lottad. Då är det en självklarhet att hjälpa till och förändra.

Vilka frågor tycker du är viktigast nu?
- Jag blir helt förtvivlad över att vi just nu ser en tillbakagång i flera frågor avseende barns livsvillkor. Speciellt när det gäller flickors och kvinnors utsatthet. Vi ser att både våld i hemmet och barnäktenskap går åt fel håll.
Som vice ordförande i UN Women Sverige ser jag detta och det gör mig galen. Ett stort problem är okunskap. Därför är utbildning så otroligt viktigt. Det hjälper människor ur fattigdom på riktigt.

Malin-Duintjer-och-Gunilla-von-PlatenMånga småföretagare och entreprenörer väljer att år efter år bidra, genom Världens Barn. Varför, tror du?
- Jag tror… eller jag vet, att många småföretagare verkligen vill göra skillnad. Man vill ge tillbaka. Det är egenskap jag tror vi alla företagare och entreprenörer har – att vi vill förändra världen. Vi vill göra skillnad.

Kan ett företag egentligen förändra barns livsvillkor?
- Vi har en viktig roll allihop. Tänk den gemensamma kraften! Om vi alla gör lite så blir det en stor skillnad tillsammans. Ett företag kan göra en enorm skillnad för barn. Och det kan vi alla. Vi måste.

Malin-Duintjer-och-Gunilla-von-PlatenVilken roll anser du att näringsslivet har i att skapa en hållbar framtid för barn?
- Näringslivet har en stor roll. Vi behöver alla göra det vi kan. Men även våra politiker kan fatta beslut och skapa regelverk som underlättar. Varför är det inte avdragsgillt att ge gåvor som det är i USA till exempel?
Jag vet också att det är viktigt för företag idag. Det skapar en enorm stolthet hos företag när man väljer att engagera sig och investera i ett viktigt ändamål.
Dessutom tänker yngre människor idag på ett helt annat sätt när de söker jobb. De undrar snarast hur företaget kan utveckla mig och hur företaget är med och förändrar världen. Det är en viktig värderingsfråga för alla företag idag.

Vad vill du hälsa till alla företag som i år bidrar, bakar, säljer limpor eller ägg eller glögg, som ger gåva?
- Jag vill ge en stor eloge till alla som bidrar. Det är helt fantastiskt allt det ni gör. Varje sätt att bidra är betydelsefullt.
Ni gör verkligen skillnad!

Ge en företagsgåva

Vi vill bjuda in er att vara en del av insamlingen för världens barn. En insamling som ligger många svenskar varmt om hjärtat och engagerar omkring 45 000 frivilliga runt om i landet. Nu vill vi få med fler av Sveriges företag, för vi vet att ni tillsammans kan göra stor skillnad!

Klicka på knappen intill så länkas du till Radiohjälpens gåvosida för Världens Barn.

Bli företagsvän

Som företagsvän kan ni välja mellan fem nivåer – varje paket innehåller marknadsföringskomponenter som ger ert företag en möjlighet att visa sitt engagemang både internt och externt. Dessutom får ni en sammanfattande rapport som berättar hur era pengar gör skillnad för världens barn genom våra profilprojekt. Ni hittar paketet enkelt här på webbplatsen.

Så här enkelt är det:
1. Klicka på Beställ längst ner under det paket ni väljer
2. Fyll i företagets kontaktuppgifter
Då kommer en faktura skickas till er och ni får tillgång till ert marknadsföringspaket.

Bas 1

5000 kr

✔︎ Diplom
✔︎ Bilder och text till webb och sociala medier
✔︎ Digitalt nyhetsbrev

Bas 2

10 000 kr

✔︎ Diplom
✔︎ Bilder och text till webb och sociala medier
✔︎ Digitalt nyhetsbrev
✔︎ Årslogotyp till er webb

Bas 3

20 000 kr

✔︎ Diplom
✔︎ Bilder och text till webb och sociala medier
✔︎ Digitalt nyhetsbrev
✔︎ Årslogotyp till er webb
✔︎ Epostsignatur

Silver

50 000 kr

✔︎ Diplom
✔︎ Bilder och text till webb och sociala medier
✔︎ Digitalt nyhetsbrev
✔︎ Årslogotyp till er webb
✔︎ Epostsignatur
✔︎ Kommunikationstext för fakturor och lönespecifikationer

Guld

100 000 kr

✔︎ Diplom
✔︎ Bilder och text till webb och sociala medier
✔︎ Digitalt nyhetsbrev
✔︎ Årslogotyp till er webb
✔︎ Epostsignatur
✔︎ Kommunikationstext för fakturor och lönespecifikationer
✔︎ Världens Barns stödlogotyp i företagets marknadsföring
✔︎ Företagets logotyp på Världens Barns webb

Bli samarbetspartner

Som samarbetspartner till Världens Barn skräddarsyr vi tillsammans ett koncept där innehållet sätts utifrån nivån men framförallt utifrån hur ert företag vill genomföra de aktiviteter där Världens Barn medverkar. Oftast består projektet både av ett monetärt stöd och gemensamma aktiviteter av något slag, t.ex. produktsamarbete eller kundevenemang. Vi erbjuder möjligheter till givande företagssamarbeten där ni som företag associeras med en fråga som berör många och möjliggör affärsmässiga effekter. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Produktkampanjer

I en produktkampanj går en del av ert företags intäkter för en viss såld, befintlig eller speciellt framtagen, tjänst eller produkt till att stödja Världens Barn. Tillsammans profilerar vi produkten och använder Världens Barns kända varumärke för att marknadsföra produkten. Ni har möjlighet att använda vår grafiska profil i er kommunikation med kunder och samarbetspartners.

I en produktkampanj sätts en insamlingsgaranti om 100 000 kr från den sålda produkten. Skulle intäkterna understiga summan kompletterar företaget med resterande summa. Överstiger intäkterna insamlingsgarantin tillfaller dessa Världens Barn.

Har ditt företag stark lokal förankring? Vi erbjuder lokala produktsamarbeten, t.ex. med ett företag med verksamhet enbart inom en viss kommun, till en insamlingsgaranti om 50 000 kr.

Butikskampanj 

Som företag inom t.ex. detaljhandel kan ni bli en av kampanjens huvudsamarbetspartners. Ni erbjuds ett heltäckande sponsorpaket med möjlighet att använda Världens Barns grafiska profil i en butikskampanj - samtidigt som era kunder kan bidra till Världens Barn direkt i kassan genom att t.ex. jämna ut summan de handlat för med valfritt antal kronor.  Gåvan redovisas direkt på kvittot och pengarna går oavkortat till Världens Barn – ett säkert och enkelt sätt att ge en gåva.

Saturnus 2016 glögg

Alkoholfri glögg från Saturnus

LamorellFredrik Lamorell, marknadschef på Saturnus
– Vi tog initiativet till samarbetet i samband med lanseringen av en ny produkt, en alkoholfri glögg. Vi såg att det fanns en tillväxtpotential för en alkoholfri glögg i Sverige och tyckte att ett samarbete som gynnar barn gick väl i linje med det.
- Genom Världens Barn kan man stötta många organisationer och projekt samtidigt. Man lägger inte alla pengar på ett ställe.
- Samarbetet har hjälpt oss att nå nya kunder. Idag förväntar sig konsumenterna att hitta vår alkoholfria glögg ute i butikerna. Det finns ett mervärde med vår produkt.

Långfranska från Ica Maxi Barkarbystaden

Under drygt fem veckor i höst säljer Ica Maxi Barkarby sin egen långfranska för 10 kronor styck och hela intäkten går oavkortat till Världens Barn.

- För oss är det en självklarhet att kunna stödja verksamheter som kämpar för stora samhällsfrågor, säger marknadschef Christoffer Welander.